انتخاب ناوگان مناسب ترابری در معادن روباز باتوجه به اختصاص بیش از نیمی از هزینهها به عملیات بارگیری و باربری، میتواند منجر به کاهش چشمگیر هزینههای تولید شود. این انتخاب متاثر از تنوع تولیدکنندگان، اندازه، مشخصات فنی و قیمت این ماشینآلات، همچنین گوناگونی شرایط محیطی و عملیاتی معادن بوده و فرآیند پیچیدهای دارد. در این مقاله مدلی ریاضی برای انتخاب اندازه و تعیین تعداد شاولهای هیدرولیکی و کامیونهای موردنیاز، به عنوان رایجترین سیستم بارگیری و باربری، با هدف کمینهسازی هزینهی واحد این عملیات ارائه شده است. شرایط فنی، محیطی و عملیاتی در قالب محدودیتهایی شامل سازگاری ارتفاع پلهی استخراجی معدن و ارتفاع برداشت یا بارگیری شاول، ظرفیتهای شاول و کامیون موجود در بازار، تأمین ظرفیت معدنکاری سالانه، سازگاری ارتفاع تخلیهی شاول و بارگیری کامیون و ظرفیت آنها و کمینه بودن زمان انتظار در مدل لحاظ شدهاند. این مدل برای حمل و نقل 20 میلیون تن سنگ در سال در معدنی با شرایط مشخص حل و اندازه و تعداد ماشینآلات موردنیاز به همراه هزینهی واحد عملیات ترابری تعیین شده است.
لشگری, علی, صیادی, احمدرضا, & یاوری شهرضا, مهدی. (1393). ارائه مدل انتخاب ناوگان شاول و کامیون با هدف کمینهسازی هزینهی واحد عملیات ترابری. نشریه مهندسی معدن, 9(25), 109-117.
MLA
علی لشگری; احمدرضا صیادی; مهدی یاوری شهرضا. "ارائه مدل انتخاب ناوگان شاول و کامیون با هدف کمینهسازی هزینهی واحد عملیات ترابری". نشریه مهندسی معدن, 9, 25, 1393, 109-117.
HARVARD
لشگری, علی, صیادی, احمدرضا, یاوری شهرضا, مهدی. (1393). 'ارائه مدل انتخاب ناوگان شاول و کامیون با هدف کمینهسازی هزینهی واحد عملیات ترابری', نشریه مهندسی معدن, 9(25), pp. 109-117.
VANCOUVER
لشگری, علی, صیادی, احمدرضا, یاوری شهرضا, مهدی. ارائه مدل انتخاب ناوگان شاول و کامیون با هدف کمینهسازی هزینهی واحد عملیات ترابری. نشریه مهندسی معدن, 1393; 9(25): 109-117.