ارائه رابطه جدید برای محاسبه اثر پیستونی قطارهای مترو در خروجی‌های ایستگاه‌ها

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران

2 استادیار دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر

3 استادیار دانشکده معدن دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب

چکیده

حرکت قطار در تونل، با توجه به محدودیت دیواره‌ها، باعث حرکت هوا به سمت جلو می شود. این پدیده اثر پیستونی نام دارد. یکی از تاثیرات حرکت پیستونی قطار، ایجاد باد پیستونی در خروجی‌های ایستگاه مترو است که باعث ناراحتی مسافران به ویژه در فصول سرد سال می‌شود. محاسبات انجام شده در زمینه محاسبه باد پیستونی در خروجی ایستگاه‌ها، معمولا به وسیله مدل‌سازی‌های سه بعدی با استفاده از نرم افزارهای FLUENT و ANSYS انجام گرفته است که طی آن از روش شبکه بندی دینامیکی استفاده می‌شود. یکی از معایب این روش، طولانی بودن زمان انجام محاسبات و احتیاج به سیستم‌های با قدرت پردازش بالا است که کارآیی این روش را علی رغم دقت بالا، با محدودیت مواجه کرده است. در این مطالعه با استفاده از مدل‌سازی یک بعدی حرکت سیال و استفاده از نرم‌افزار MATLAB، روش جدیدی معرفی شده است که زمان انجام محاسبات را کاهش می‌دهد. به منظور اعتبار سنجی این روش، محاسبات در ایستگاه مترو طالقانی تهران اجرا و با مقادیر اندازه‌گیری شده در خروجی این ایستگاه مقایسه شده است. نتایج نشان دهنده آن است که این روش دقت نسبتا بالایی دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

New Equations for Calculation of Piston Wind on Exit Corridor of Subway Stations

نویسندگان [English]

  • mohammad hosseini 1
  • Hasan Madani 2
  • Ahmad Asadi 3
1
2 Assistant Professor. Department of mining and metallurgy Engineering, Amirkabir University of Technology, Tehran
3 Assistance professor. Mining Department, Azad University- South Tehran Branch
چکیده [English]

Moving a train in a tunnel move the air forward, due to restrictions on the walls, a phenomenon called piston effect. Piston effect creates piston wind on the exit corridor of subway stations which may cause inconvenience to passengers particularly during the cold seasons of year. Most of the calculations carried out on the piston wind at exit corridor of subway stations are based on three-dimensional modelling and dynamic mesh method using ANSYS and FLUENT softwares. Despite having high precision, these methods suffer disadvantages such as heavy mathematical computation and necessity of using super computers which limits applicability of these methods. In this study new method based on one dimensional equations of fluid motions has been developed using MATLAB software. Validation of this model has been examined based on data from Taleghani Metro Station in Tehran. Comparison of the real data with model calculation approves high accuracy of proposed model.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Piston effect
  • one dimensional simulation
  • Navier-Stokes equation
  • Subway ventilation