نوع مقاله: علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شهیدباهنر کرمان

2 دانشگاه شهید باهنر کرمان

چکیده

در محیط‌های شهری تونل‌های مترو اغلب در کنار پی ساختمان‌ها ساخته می‌شوند. در حالیکه بسیاری از تونل‌ها می‌توانند در مقابل حرکت‌های کوچک مقاوم باشند، شمع‌های بارگذاری شده ساختمان‌های مجاور می‌توانند باعث حرکت‌های ناپایدار و یا افزایش سطح توزیع تنش در خاک اطراف تونل شده که ممکن است سبب بروز شکست در نگهداری تونل‌ها شود. این مقاله به بررسی پارامتریک تأثیر شمع‌های بارگذاری شده بر روی تونل‌های موجود به روش عددی المان محدود می‌پردازد. مدل عددی المان محدود سه بعدی، که شامل تمامی‌جزئیات مربوط به تونل‌سازی سپری است، به منظور شبیه‌سازی مراحل ساخت گام به گام پیشروی تونل‌های مترو در کنار شمع‌ها در شرایط خاک چسبنده،  نرم، همگن و زیر سطح ایستابی ارائه شده است. پارامترهای اصلی مورد بحث در بررسی پارامتریک شامل میزان بار وارده بر هر شمع، فاصله مستقیم بین تونل‌ و ردیف شمع‌های کناری، قطر و طول شمع‌ها است. در این تحقیق، میزان تأثیر پارامترهای فوق‌الذکر بر روی جابجایی‌های افقی و عمودی دیواره‌تونل، نیروی محوری و ممان خمشی وارد بر نگهداری تونل مورد ارزیابی قرار گرفته است.
 
 
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

An investigation into the effects of piles on the stability of metro tunnels

نویسندگان [English]

  • E Namazi 1
  • M.A Ebrahimi 2
  • H Jamshidi 2

1 Shahid Bahonar University of Kerman

2 Shahid Bahonar University of Kerman

چکیده [English]

One of the problems of tunneling in urban area, in a shallow depth, is encountering load-bearing piles of heavy structures such as bridges, which could endanger the stability of tunnels. In this paper, by a three-dimensional analysis, using Plaxis 3D, a study was carried out to investigate the effects of different parameters relevant to piles such as diameter, length, load on pile and the distance between piles and tunnel on the stability of tunnel. The results obtained show that, the pile length and loading have the most effect on tunnel stability.
 
 
 
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • tunneling
  • Pile
  • EPBS
  • Finite element
  • Numerical method