TY - JOUR ID - 5184 TI - بررسی میزان نشت هوا درسیستم تهویه تونل شماره یک آزادراه تهران-پردیس به روش زوج دویل میانی JO - نشریه مهندسی معدن JA - IJME LA - fa SN - 1735-7616 AU - رسولی, هادی AU - مدنی, حسن AD - دانشگاه امیر کبیر AD - دانشگاه امیرکبیر Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 8 IS - 19 SP - 57 EP - 65 KW - سیستم تهویه طولی KW - تونل شماره یک تهران-پردیس KW - دینامیک سیالات محاسباتی KW - زوج دویل میانی KW - نازل ساکار DO - N2 - روش تهویه‌ی طولی به وسیله‌ی یک دویل میانی در تونل‌های دو‌طرفه استفاده می‌شود زیرا در تونل‌های یک طرفه در نیمه‌ی اول تونل، جهت حرکت وسایل‌نقلیه با جهت تهویه یکی است و اثر پیستونی ناشی از آن به تهویه کمک خواهد کرد در حالی‌که در نیمه‌ی دوم تونل، جهت حرکت وسایل نقلیه در خلاف جهت تهویه اند و اثر پیستونی ناشی از آن مانع تهویه شده و در نتیجه، تمرکز آلودگی در نیمه دوم تونل بیشتر می‌شود. تهویه‌ی طولی با استفاده از دویل میانی در تونل‌های یک‌طرفه به صورت زوج دویل انجام می‌گیرد. بدین منظور حوالی مرکز تونل دو دویل یکی برای خروج هوای آلوده و دیگری برای ورود هوای تمیز احداث می‌شود. منظور از نشت هوا، برآورد مقدار هوای آلوده‌ای است که به‌وسیله دویل مکشی خارج نشده و به صورت نشت وارد قسمت دوم تونل می‌شود. برای بررسی این موضوع با استفاده از روش تحلیلی ، این روش تهویه در تونل شماره یک آزادراه تهران-پردیس بررسی و مشخص شد که حدود 6/19 درصد از هوای آلوده نیمه اول تونل وارد قسمت دوم می‌شود.به منظور بررسی جریان هوا در تونل و نعیین فشار و سرعت در هر نقطه دلخواه از نونل، مدل سه بعدی از تونل به طول 1550 متر با نرم افزار FLUENT تهیه و جریان مغشوش سیال با استفاده از مدل k-ε استانداردشبیه سازی شد. نتایج روش عددی نشان می‌دهد که سرعت نقطه‌ای در بعضی قسمت‌ها از سرعت مجاز تجاوز می‌کند. UR - https://ijme.iranjournals.ir/article_5184.html L1 - https://ijme.iranjournals.ir/article_5184_dcddf7370a62919ae0451ca6e5e69e26.pdf ER -