TY - JOUR ID - 241796 TI - انتخاب و تحلیل روش مناسب تهویه تونل علوی، بندرعباس JO - نشریه مهندسی معدن JA - IJME LA - fa SN - 1735-7616 AU - اخباری, راضیه AU - سرشکی, فرهنگ AU - مدنی, سید حسن AD - کارشناس ارشد، دانشگاه صنعتی شاهرود AD - استاد دانشگاه صنعتی شاهرود AD - استادیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 16 IS - 50 SP - 73 EP - 86 KW - ترافیک KW - تهویه طولی KW - پیارک KW - مدلسازی آتش KW - بسته نرم افزاری فلوئنت DO - 10.22034/ijme.2021.129024.1817 N2 - با توجه به ترافیک موجود در داخل تونل‌ها، تهویه در این سازه زیرزمینی اهمیت بسزایی دارد. تهویه موجب کاهش آلاینده های ناشی از احتراق سوخت وسایل نقلیه در جو تونل می شود و شرایط بهتری را برای تنفس افراد در این فضای بسته ایجاد می کند. یکی از نکات مهم در ضرورت وجود تهویه مناسب در تونل‌ها، نقش بسزای آن در زمان بروز آتش سوزی و انتشار حجم بسیاری از دود در داخل تونل است. در این پژوهش، سیستم تهویه مناسب برای تونل علوی واقع در شهرک شهید رجایی، در استان هرمزگان، طراحی شده است. با استفاده از استانداردهای مختلف، لزوم استفاده از تهویه مکانیکی در این تونل مشخص و با توجه به مزیت های استفاده از تهویه طولی، این روش تهویه برای تونل علوی انتخاب شد. با استفاده از روش‌های کلاسیک و پیارک، شدت جریان نهایی 155 مترمکعب در ثانیه برای تهویه این تونل محاسبه شد و سپس با در نظر گرفتن مولفه های مختلف فشار، افت فشار برابر با 93 پاسکال بدست آمد. در نهایت با توجه به محاسبات، دو مدل جت فن از شرکت های Novenco و Korfmann برای تهویه تونل علوی مورد بررسی قرار گرفت. برای مقایسه بهتر این دو جت فن در زمان آتش سوزی، به وسیله بسته نرم افزاری فلوئنت، تونل در دو حالت تهویه نرمال و تهویه حین آتش سوزی به طور مجزا برای هر دو جت فن شبیه سازی شد. با مقایسه نتایج حاصل از نرم افزار و با توجه به مشخصات فنی هر یک از جت فن ها، جت فن شرکت Novenco برای استفاده در تونل علوی مناسب تر شناخته شد. UR - https://ijme.iranjournals.ir/article_241796.html L1 - https://ijme.iranjournals.ir/article_241796_78e9102168ed50a2e67366caa7cca4d4.pdf ER -