طرح بهینه اختلاط دوغاب در منطقه خشک مسیر حفاری EPB TBM های مترو شیراز

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شهیدباهنر کرمان

2 دانشگاه شهید باهنر کرمان

3 شرکت بام اره

چکیده

در هنگام تونل سازی توسط روش حفاری مکانیزه سپری و بعد از نصب سیستم نگهداری، بین سطح خارجی نگهداری نصب شده و محیط حفاری شده یک فضای خالی بوجود می آید که می بایست جهت جلوگیری از ریزش خاک و سنگ به درون این فضا و ایجاد نشست سطحی در اثر این ریزش، بوسیله ماده مناسبی پر شود. از پر کردن این فضای خالی حلقوی تحت عنوان عملیات Backfilling  و تزریق تماسی یاد می شود که معمولاً با استفاده از دوغاب های تهیه شده از سیمان، ماسه، آب  و ...،  صورت می گیرد. لذا  می بایست مخلوطی جهت تزریق انتخاب شود که هم دارای قابلیت پمپاژ خوبی باشد و با توجه به شرایط محیط حفاری علاوه بر خاصیت پرکنندگی دارای مقاومت لازم نیز بوده و حتی در شرایط اشباع قدرت آب بند کنندگی لازم را جهت جلوگیری از نفوذ آب به درون تونل داشته باشد. با توجه به اینکه بخشی از مسیر حفاری تونل های قطار شهری شیراز در محیط خشک حفر می شود و نیازی به خاصیت آب بندکنندگی دوغاب نیست، و اینکه با کاهش بنتونیت جهت محیط خشک قیمت واحد حجم دوغاب کاهش می یابد، در این تحقیق سعی شده است تا با توجه به آزمایش ها به عمل آمده طرح اختلاط مناسبی برای دوغاب در این محیط ارائه شود. تعداد 36 آزمایش با نسبت های مختلف مواد تشکیل دهنده دوغاب طراحی و انجام شد. نتایج به دست آمده دو طرح اختلاط دوغاب را برای محیط خشک به عنوان طرح های بهینه پیشنهاد می دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An optimized grout mix design for EPB TBM tunneling of Shiraz metro in dry condition

نویسندگان [English]

  • H Masoomi 1
  • M.A Ebrahimi Farsangi 2
  • H Mansouri 2
  • H Jamshidi 3
1 Shahid Bahonar University of Kerman
2 Shahid Bahonar University of Kerman
3 Bamrah Co
چکیده [English]

In tunneling by shield TBM, there is a need to place material behind segmental linings to fill the gap (voids) created during excavation and subsequent lining process. This stabilizes liner during construction, helps reduce permeability of final liner system, put liner in full contact with surrounding ground to allow load transfer and decreases the risk of tunnel instability as well as surface settelemnt. There are two distinct void-filling methods used in underground construction, backfilling and contact grouting. The void-filling materials can be a cementitious grout, conventional concrete or cellular concrete. They are chractrized as good filler with a final strength close to environment materials and flowable, which significantly decrease groundwater flow to tunnel.
In the Shiraz metro project, located in south of Iran, a grout was designed for wet condition for which bentonite used to make grout more flowable as well as reducing permeability. As tunnel was passed through a dry environment, there was no need using bentonite and a new cost effective grout should be designed to cover the needs for a dry condition. In this research, based upon 36 tests carried out, different grouts were designed and it was concluded that: increasing the value of cement in grout mixture decreases cementation time and bleedingvalue, which in return is cost effective. Also, adding bentonite more than 3% decreases the pumpability of grout. Moreover, with increasing rock powder and sand, flow and Lombardi values increase. Based on the results obtained, two mixtures, which satisfied the project criteria, were selected as optimum mix designs (Table 1). In grouts No. 1 and No. 2 the ratio of sand to rock powder are 2.6 and 2.42 respectively. Also, the ratio of sand to water for grout No. 1 is 2.37 and for grout No. 2 is 2.42, which regarding to the flow of grout No. 1 (41 s) and grout No. 2 (42.5 s) as well as Lombardi values of grout No. 1( 1.6 kg/m2) and grout No. 2 (1.7 kg/m2) satisfaied the project criteria. Furthermore, two grouts obtained with small bleeding values of 3% and 5% and UCS of 215 KPa and 231 KPa, covered dry condition requirements.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Shield TBM tunneling
  • Backfilling
  • Contact grouting
  • Shiraz metro
  • Grout mix design
1-        AUA Guidelines for Backfilling and Contact Grouting of  Tunnels and Shafts”, ASCE Press.
2-        مهندسان مشاور خدمات مهندسی مکانیک خاک, 1385، گزارش آزمایشگاه مکانیک خاک و ژئوتکنیک مسیر قطار شهری شیراز
3-        Degussa Construction Chemicals. 2008; Degussa Annulus Grout, System and Admixture.
4-        ASTM; 2002; Standard Test Method for Flow of Grout for Preplaced-Aggregate Concrete (Flow Cone Method), c939.
 
 
 
5-        نانوایلر، ای،. 1375، عملیات مهندسی تزریق. ترجمه: مهندسین مشاور زایند آب. انتشارات صنعت سرا( علم و صنعت اصفهان).
6-           ASTM; 2003; Standard Test Method for Expansion and Bleeding of Freshly Mixed Grouts for Preplaced-Aggregate Concrete in the Laboratory. C940.
7-          ASTM; 2002; Standard Test Method for Compressive Strength of Hydraulic Cement Mortars. C 109.
8-          Sonebi, M. and McKendly, D.; 2008; Effect of Mix Proportions on Rheological and Hardened Properties of Composite Cement Pastes. The Open Construction and Building Technology Journal.
Warner, J.; 2004; Practical Handbook of Grouting; John Wiley & Sons