%0 Journal Article %T برنامه‌ریزی راهبردی صنعت سنگ استان لرستان %J نشریه مهندسی معدن %I انجمن مهندسی معدن ایران %Z 1735-7616 %A کشوری, فهیمه %A حیاتی, محمد %A بارانی بیرانوند, کیانوش %D 2019 %\ 08/23/2019 %V 14 %N 43 %P 48-34 %! برنامه‌ریزی راهبردی صنعت سنگ استان لرستان %K صنعت سنگ تزئینی %K استان لرستان %K برنامه ریزی استراتژیک %K SWOT %R 10.22034/ijme.2019.36638 %X ایران چهارمین تولید کننده سنگ خام در دنیا است که نزدیک به 9 درصد تولید جهانی را در اختیار دارد. به طور میانگین سالانه نزدیک به 14 میلیون تن سنگ تزئینی خام از معادن استخراج می شود. در حال حاضر این صنعت با مشکلات زیادی در بخشهای تکنولوژی و روشهای استخراج، مدیریت، تامین سرمایه و بازاریابی مواجه است. تدوین استراتژی و سیاست‌‌گذاری‌‌های صحیح می‌‌تواند نقش مهمی در حل مشکلات و توسعه صنعت سنگ داشته باشد. در این تحقیق با استفاده از روش SWOT نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها صنعت سنگ استان لرستان مورد بررسی قرار گرفته و استراتژیهای مناسب تدوین شده است. بدین منظور ابتدا 50 عامل اثرگذار شامل قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها شناسایی و 24 استراتژی مهم و کلیدی بر اساس نظرات 11 گروه از خبرگان مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشان داد موقعیت استراتژیک صنعت سنگ لرستان در حالت WT از حالت‌‌های چهارگانه SWOT قرار دارد. این وضعیت بیان‌‌گر مناسب بودن استراتژی‌‌های تدافعی برای صنعت سنگ لرستان است. %U https://ijme.iranjournals.ir/article_36638_324b3f6e5fcab3e3ca64e5afdd23972a.pdf