@article { author = {مرادپوری, فرزاد and Moradzadeh, Ali and سلیمانی منفرد, مهرداد and Cruz Pestana, Reynam}, title = {A new imaging condition based on poynting vectors in RTM seismic imaging method}, journal = {Journal of Mining Engineering}, volume = {11}, number = {33}, pages = {1-9}, year = {2017}, publisher = {Iranian Society of Mining Engineering (IRSME)}, issn = {1735-7616}, eissn = {2676-4482}, doi = {}, abstract = {The low frequency noises are the characteristic of reverse time migration (RTM) method. In this study, a high pass filter, Laplacian filter and an imaging condition based on the down-going components of the wave-field are used to suppress the low frequency noises. Then, a new imaging condition as the heart of RTM is presented to suppress these low frequency noises. In the above imaging condition, the wave-fields are separated to their down-going and up-going components by the information of the poynting vectors. The poynting vectors information are also used to calculate the reflection angles as a basis for the proposed weighted function. The results of implementation for the improved RTM method on a synthetic dataset (Marmousi) indicates the efficiency of the proposed method to suppress the low frequency noises in producing high quality, high illuminated depth migrated image. The improved method has the capability to identify all the subsurface geological structures properly.}, keywords = {Seismic imaging,RTM,imaging condition,low frequency noises,Poynting vectors}, title_fa = {ارائه شرط تصویر‌سازی بر مبنای بردارهای پوئین‌تینگ در روش لرزه‌ای مهاجرت زمانی معکوس}, abstract_fa = { نوفه‌های فرکانس پایین از جمله شاخصه‌های روش مهاجرت زمانی معکوس (RTM)می‌باشند. در این مطالعه، ابتدا از فیلتر بالاگذر، فیلتر لاپلاسی و یک شرط تصویر‌سازی بر مبنای مؤلفه‌‌های پایین‌رونده برای تعدیل این نوفه‌ها استفاده می‌شود. سپس شرط تصویر‌سازی جدیدی ارائه می‌شود که اساس روش مهاجرت زمانی معکوس ارائه شده برای حذف این دسته نوفه‌های فرکانس پایین است. در شرط تصویر‌‌سازی بیان شده، میدان‌های موج بر اساس اطلاعات حاصل از بردارهای پوئین‌تینگ به مؤلفه‌های پایین‌رونده و بالا‌رونده جدا‌سازی شده، همچنین بر اساس اطلاعات بردارهای پوئین‌تینگ زوایای بازتاب محاسبه و تابعی وزن‌دار معرفی می‌‌شود. نتیجه حاصل از بکارگیری روش بهبود یافته RTM روی داده‌‌های یک مدل مصنوعی استاندارد بر‌گرفته از یک محیط پیچیده زمین شناسی(مدل مارموزی)، نشان‌دهنده کارآمدی روش پیشنهادی برای حذف نوفه‌‌های تولیدی با فرکانس پایین در تولید تصویر عمقی مهاجرت یافته با کیفیت و وضوح بالا است. همچنین روش بیان شده، کلیه ساختارهای زمین شناسی زیرسطحی را به‌صورت مناسب تصویر می‌نماید.  }, keywords_fa = {تصویر سازی لرزه‌ای,مهاجرت زمانی معکوس,شرط تصویر‌‌سازی,نوفه‌های فرکانس پایین,بردار پوئین‌تینگ}, url = {https://ijme.iranjournals.ir/article_24410.html}, eprint = {https://ijme.iranjournals.ir/article_24410_0982804ff218fea9dfbaa4e247cc53d8.pdf} } @article { author = {بی باک, زهرا and نعمت اللهی, الهام and قاسمی, علیرضا and مالکی‌مقدم, مصطفی and بنیسی, صمد}, title = {Investigation of liner shape effects on load movement in SAG mills by discrete element method (DEM)}, journal = {Journal of Mining Engineering}, volume = {11}, number = {33}, pages = {11-19}, year = {2017}, publisher = {Iranian Society of Mining Engineering (IRSME)}, issn = {1735-7616}, eissn = {2676-4482}, doi = {}, abstract = {One of the reasons of importance of liners in grinding is its role in providing an appropriate trajectory for the charge (ore and grinding media) movement. Since it is not possible to study the charge movement by directly in industrial mills, physical (laboratory) or mathematical (software) simulation are used. Physical simulation is expensive and slow, so mathematical simulations have received much more attention. The simulation of the effect of liner shape on charge movement has provided a means to select the proper liner shape based on operating conditions and objectives. Furthermore, the liner shape changes during operation due to wear and impact which in turn influences the charge trajectory. The change in liner shape could be determined through liner profile measurement during operation or simulation. In this research, KMPCDEM software was used to simulate the charge movement by geometrical method of implementing the shell liners of the Sarcheshmeh and Gole-E-Ghohar SAG mills in the software. Point by point implementation of the measurements of liner profiles facilitated to study the trend of change in charge movement as liners wear. Comparison of the simulation and laboratory (i.e., 1 m diameter mill) results showed that the simulation of liners using the impact point as the criterion with an accuracy of 95.6% has been achieved.}, keywords = {Simulation,DEM,SAG mills,Liner shape,Sarcheshmeh}, title_fa = {بررسی تأثیر شکل آستر بر حرکت بار در آسیای نیمه‌خودشکن با روش اجزای مجزا}, abstract_fa = {یکی از دلایل اهمیت آسترها در فرآیند آسیاکنی، فراهم کردن مسیر حرکت مطلوب برای بار )ماده معدنی و گلوله) است.  چون امکان بررسی مستقیم حرکت بار در آسیاهای صنعتی وجود ندارد، این کار با شبیه‌سازی فیزیکی (آزمایشگاهی) یا ریاضی (نرم‌افزاری) انجام می‌شود.  به دلیل هزینه‌بر و زمان‌بر بودن روش فیزیکی شبیه‌سازی، روش نرم‌افزاری اهمیت ویژه‌ای دارد.  شبیه‌سازی تأثیر شکل آستر بر حرکت بار، این امکان را فراهم می‌سازد که با تحلیل مسیر حرکت بار و با توجه به اهداف و شرایط عملیاتی موردنظر، شکل مناسب آستر انتخاب شود.  علاوه بر این، تغییر شکل آسترها در عملیات آسیاکنی به دلیل برخوردهای بار به آن‌ها (ضربه و سایش)، بر مسیر حرکت بار تأثیر می‌گذارد.  در این تحقیق، از نرم‌افزار KMPCDEM©، برای شبیه‌سازی نرم‌افزاری حرکت بار استفاده شد و با پیاده‌سازی آسترهای جداره آسیای نیمه‌خودشکن مجتمع سرچشمه و شرکت گل‌گهر در این نرم‌افزار به روش هندسی، حرکت بار در این آسیاها شبیه‌سازی شد.  با پیاده‌سازی اندازه‌گیری‌های پروفیل آسترهای این آسیاها در نرم‌افزار ©KMPCDEM به روش نقطه‌ای، امکان بررسی نحوه تغییر رفتار بار بر اثر سایش آستر فراهم شد.  مقایسه نتایج شبیه‌سازی با آزمون آزمایشگاهی در آسیای 1 متری (کوچک مقیاس‌شده صنعتی) نشان داد که تفاوت بین مقادیر اندازه‌گیری‌شده و پیش‌بینی‌شده برای نقطه برخورد، شانه و پاشنه بار به ترتیب حدود 8، 4 و 3 درجه است.  }, keywords_fa = {شبیه‌سازی,روش اجزای گسسته,شکل آستر,نرم‌افزار KMPCDEM©,سایش آستر}, url = {https://ijme.iranjournals.ir/article_24413.html}, eprint = {https://ijme.iranjournals.ir/article_24413_69df288295b9f28a41e8b14f0fbe2918.pdf} } @article { author = {heidari mofrad, zahra and جوانشیر, سپیده}, title = {The effect of physical and chemical properties of diluent on copper solvent extraction by CP150}, journal = {Journal of Mining Engineering}, volume = {11}, number = {33}, pages = {21-31}, year = {2017}, publisher = {Iranian Society of Mining Engineering (IRSME)}, issn = {1735-7616}, eissn = {2676-4482}, doi = {}, abstract = {Effective parameters on diluent quality in copper solvent extraction circuit have been investigated. Several experiments were carried out with 10% CP150 as extractant in 90% diluent with different aromatic contents (5-35%). Performance parameters such as kinetics, selectivity, separation time and entrainment have showed that, by increasing the aromatic content in diluent, the copper extraction rate, separation time and losses of extractant by entrainment have been decreased; If aromatic content increased from 5 to 35 %, entrainment and separation time declined about 50 % while aromatic content appears to help suppress iron co-extraction. Batch experiments repeated by several composition prepared from various ratios of Kerosene, Reasol 8401 and Reasol 8411. Results indicated that aromatic content of diluent must be controlled as well as physical properties especially where a mixture of several solvents are used as diluent. Low diluent viscosity improve the kinetics because of high phase dispersion; if diluent viscosity increase from 2.09 to 2.29 cSt, extraction rate in 30 seconds is reduced by 30%. Higher density and surface tension result in organic phase entrainment and solvent loss; so that, by increasing in surface tension from 26 to 27/3 mN/m, entrainment enhanced by almost 100%. However, high interfacial tension, density and viscosity enhanced Cu/Fe separation; if diluent density rise up 35 Kg/m3, Cu/Fe transmission factor is declined tenfold.  }, keywords = {physical and chemical properties,diluent,solvent extraction of copper,CP150}, title_fa = {تأثیر مشخصات فیزیکی و شیمیایی رقیق کننده بر استخراج با حلال مس توسط استخراج کننده 5-nonylsalicylaldoxime}, abstract_fa = {در این تحقیقپارامترهای مؤثر بر کیفیت رقیق‌کننده در استخراج با حلال مس توسط CP150بررسی شد. حلال‌هایی با میزان آروماتیک متفاوت (% 35-5 ) تهیه شد. مقایسه پارامترهای استخراجی (سینتیک، ظرفیت، فاکتور انتقال آهن، زمان جدایش و ماندگی فازی) در حضور این ترکیبات، نشان داد که انتخاب رقیق‌کننده آروماتیک باعث بهبود جدایش فازها می‌شود؛ به‌طوری که با افزایش محتوای آروماتیک رقیق‌کننده از %5 به %35، زمان جدایش و ماندگی فازی نصف می‌شود؛ ولی سینتیک فرایند کند می‌شود. نفت سفید و برش‌های نفتی ریسول ٨٤٠١ و ریسول ٨٤١١، نسبت‌های مختلف ترکیب شد و بعد از اندازه‌گیری محتوای آروماتیک، چگالی، ویسکوزیته و کشش سطحی هر ترکیب، تست‌های استاندارد استخراج با حلال ناپیوسته انجام شد. مطالعه هم‌زمان مشخصات رقیق‌کننده نشان داد در صورت استفاده از چند حلال در ترکیب رقیق‌کننده، محتوای آروماتیک به‌عنوان شاخص کیفی و بهینه‌سازی رقیق‌کننده کافی نیست و مشخصات فیزیکی ترکیب نیز باید لحاظ شود. کاهش ویسکوزیته رقیق‌کننده با بهبود شرایط پیوستگی و پراکندگی، سرعت فرایند را بالا می‌برد؛ به‌طوری که افزایش ویسکوزیته به میزان cSt 2/0، نسبت بازیابی در 30 ثانیه را 30 درصد کاهش می‌دهد. همچنین مشخص شد بالا بودن چگالی و کشش سطحی فاز آلی باعث اتلاف آن می‌شود؛ و اگر کشش سطحی رقیق‌کننده از mN/m26 به mN/m 3/27 تغییر یابد، ماندگی آلی دو برابر می گردد. هر چه اختلاف چگالی، ویسکوزیته و کشش سطحی بین دو فاز کمتر باشد (کاهش ویسکوزیته، افزایش چگالی و کشش سطحی رقیق کننده)، انتقال آهن به فاز آلی بیشتر می‌شود. به نحوی که با افزایش چگالی رقیق‌کننده به میزان  Kg/m335 ، فاکتور انتقال ده برابر کمتر می شود.}, keywords_fa = {مشخصات فیزیکی و شیمیایی,رقیق‌کننده,استخراج مس,CP150}, url = {https://ijme.iranjournals.ir/article_24412.html}, eprint = {https://ijme.iranjournals.ir/article_24412_14beff459c708e279f6721a0ffb7cdd9.pdf} } @article { author = {Moomivand, Hassan and معدنی, سیده هدی and حاجی زاده, فرنوش and محمدی, میرعلی}, title = {An investigation into the failure criteria parameters of Ramamurthy for massive up to jointed limestone without infill materials and smooth planes}, journal = {Journal of Mining Engineering}, volume = {11}, number = {33}, pages = {33-48}, year = {2017}, publisher = {Iranian Society of Mining Engineering (IRSME)}, issn = {1735-7616}, eissn = {2676-4482}, doi = {}, abstract = {Rock specimens having one, two and three cross - sets of single discontinuities and three cross - sets of discontinuities with one set having four parallel discontinuities, in different groups of various orientations (angle between planes of discontinuities and horizontal direction) of 0, 30, 45, 60 and 90 degrees have been prepared. The axial strength of various groups of jointed rock specimens have been tested under different confining pressure of 0, 5, 7, 10, 14 and 20 MPa. Parameters of Ramamurthy's failure criterion including: ratio of uniaxial compressive strength of jointed rock specimens to the uniaxial compressive strength of intact rock specimens (scj/sci), power of aj and triaxial strength factor (Bj) of this research have considerably different from their obtained values using present relationships particularly for higher values of frequency and number of sets of discontinuities, and presence of a dominant joint with orientation angle of 60 degree in the combination of discontinuities. The value of s and triaxial strength factor (mb) in Heok et al. rock mass failure criterion decreases with an increase of number of set and frequency of discontinuities and its minimum value occurs when there is a dominant joint having orientation angle of 60 degree. A new relationship between triaxial strength factor (mb), s and a with scj/sci ratio have been obtained for limestone as ratio of scj/sci can be determined by joint factor (Jf).}, keywords = {discontinuity set,Orientation,Frequency,failure criterion}, title_fa = {بررسی پارامتر های معیار شکستِ رامامورتی و هوک و همکارانِ سنگ آهک یکپارچه تا به شدت درزه دار فاقد مواد پرکننده و دارای سطوح صاف}, abstract_fa = {سنگ آهک یکی از سنگ‌های رسوبی است که به وفور در پوسته زمین وجود دارد و مهندسین برای حفر سازه‌ها به‌عناوین مختلف به کرات با این سنگ روبرو می‌شوند.  در این تحقیق به شیوه‌ای نو، تأثیر جهت یافتگی، فراوانی و تعداد دسته ناپیوستگی‌های متقاطع در مقاومت سنگ تحت تنش‌های سه محوری به روش تجربی و با اجرای پژوهشی گسترده روی سنگ آهک بررسی شده است.  نمونه‌هایی شامل سنگ فاقد ناپیوستگی، دارای یک دسته ناپیوستگی، دو دسته ناپیوستگی، سه دسته ناپیوستگی متقاطع منفرد و سه دسته ناپیوستگی متقاطع که یک دسته آنها دا رای 4 ناپیوستگی موازی بوده در گروه‌های مختلف با زاویه شیب صفحه ناپیوستگی‌ها با جهت افقی (جهت تنش جانبی) به‌ترتیب 0، 30، 45، 60 و 90 درجه آماده سازی شده اند.  سپس مقاومت هر گروه تحت فشارهای جانبی مختلف به‌ترتیب 0، 5، 7، 10، 14 و 20 مگاپاسکال اندازه‌گیری شده است.  پارامتر‌های معیار شکست رامامورتی شامل نسبت مقاومت فشاری یک محوری سنگ درزه‌دار به مقاومت فشاری یک محوری سنگ سالم ()، توان j و ضریب مقاومت فشاری سه محوری (Bj) حاصل از نتایج این تحقیق تغییرات قابل‌توجهی با مقادیر آنها با استفاده از روابط موجود به ویژه در حالاتی که فراوانی و تعداد دسته ناپیوستگی‌ها افزایش یافته و درزه غالبی با زاویه 60 درجه در سیستم ناپیوستگی‌ها وجود داشته باشد، دارند.  چنین تغییراتی باعث شده است که رابطه دیگری بین ضریب مقاومت فشاری سه محوری (Bj) و نسبت  برای سنگ آهگ از یکپارچه تا به شدت درزه‌دار حاصل شود.  مقدار پارامتر s و ضریب مقاومت فشاری سه محوری (mb) در معیار شکست هوک و همکاران با افزایش تعداد دسته ناپیوستگی‌ها و فراونی آنها کاهش می‌یابند و کمترین مقدار آنها در حالتی است که یک دسته ناپیوستگی غالب با زاویه 60 درجه در سیستم ناپیوستگی‌ها وجود داشته باشد.  در حالتی که نمونه‌ها دارای دو و سه دسته ناپیوستگی متقاطع و عمود بر هم و زاویه جهت یافتگی آنها () برابر 30 و 60 درجه باشد، s  به سمت مقدار صفر میل می‌کند و برای سه دسته ناپیوستگی متقاطع و عمود بر هم و دارای 4 ناپیوستگی موازی با زاویه جهت یافتگی 30 و 60 درجه،  مقدار آن برابر صفر است.  در حالتی کهs  دارای مقدار حداقل باشد، مقدار توان a برعکس دارای مقدار حداکثر است.  رابطه جدیدی بین نسبت ضریب مقاومت فشاری سه محوری (mb/mi)، مقدار ثابت s و توان  aبا نسبت  برای سنگ آهک یکپارچه تا به شدت درزه‌دار ارائه شده است به طوری که نسبت  نیز با استفاده از ضریب درزه‌داری قابل تعیین است.}, keywords_fa = {جهت یافتگی,فراوانی,تعداد دسته ناپیوستگی های متقاطع,معیار شکست,تنش های سه محوری}, url = {https://ijme.iranjournals.ir/article_24411.html}, eprint = {https://ijme.iranjournals.ir/article_24411_211e8b617f3fe2ae20b0b3b7094b7314.pdf} } @article { author = {Behnia, Mahmoud and Mirzeinali Yazdi, Seyed Hossein}, title = {Fracture mechanics analysis of rock cracked discs using the boundary element method}, journal = {Journal of Mining Engineering}, volume = {11}, number = {33}, pages = {49-63}, year = {2017}, publisher = {Iranian Society of Mining Engineering (IRSME)}, issn = {1735-7616}, eissn = {2676-4482}, doi = {}, abstract = {Fracturing of rock structures occurs usually under mixed mode I-II loading. The determination of the complete fracture toughness envelopes (KI-KII) for rocks is essential since it may serve as a fracture criterion for crack initiation under mixed mode I-II loadings. A number of methods have been developed to determine the fracture toughness of these modes using different specimen configuration. The Brazilian disk specimens with a central crack is proposed by many researchers for investigating modes I, II, and mixed fracture toughness in brittle materials. In this study, the numerical program (2DFPM) was developed based on the boundary element method (displacement discontinuity method) for studying the fracture propagation on Central Straight through Crack Brazilian Disk (CSCBD) specimens. In-order to enhance the capability and accuracy of the numerical program, special elements (crack tip, and quadratic element) were used. The validity of the program was verified by different analytical and numerical results. The results from numerical analysis show that the inclination angle of the crack with respect to the diametrical load and the crack length have the most important impact on the SIFs (Stress Intensity factor) and fracture propagation path.}, keywords = {Crack propagation,Mixed mode (I/II),CSCBD specimen,Displacement Discontinuity Method}, title_fa = {تحلیل مکانیک شکست نمونه های دیسکی ترک دار با استفاده از روش المان مرزی}, abstract_fa = {    شکست سازه های سنگی و گسترش ترک در آن‌ها اغلب تحت مد ترکیبی رخ می‌دهد. از این رو تعیین پارامترهای مکانیک شکست مصالح سنگی در حالت مد ترکیبی (چقرمگی مد I و II)، به‌عنوان معیاری برای شروع و گسترش ترک بسیار ضروری است. نمونه‌هایی با هندسه مختلف برای اندازه‌گیری پارامترهای بیان‌شده استفاده شده است. ولی نمونه دیسکی با یک ترک مرکزی (CSCBD) به‌دلیل در دسترس بودن مغزه‌های حفاری و همچنین سهولت آماده‌سازی، توسط محققین مختلف بیشتر استفاده شده است. در این مطالعه یک برنامة عددی (2DFPM) بر مبنای روش المان مرزی (ناپیوستگی-جابجایی (Displacement Discontinuity))که قابلیت بسیار مناسبی در مدل‌سازی توسعة ترک دارد،توسعه داده شده و نحوة گسترش ترک در نمونه‌های دیسکی دارای ترک مرکزی در هندسه‌های مختلف ترک بررسی شد. برای افزایش دقت محاسبات از المان‌های مرتبة بالا (Higher Order Elements) برای مدل‌سازی مرز ترک و محیط اطراف آن و المان نوک ترک استفاده شده است. به‌منظور اعتبارسنجی برنامة عددی توسعه داده شده در مدل‌سازی فرایند رشد ترک و استخراج پارمترهای مکانیک شکست تعدادی از مسائل دارای حل تحلیلی و عددی با استفاده از برنامة عددی، مدل‌سازی شد و نتایج آن با نتایج ارائه شده توسط دیگر محققین مقایسه شد. مطالعة عددی گسترش ترک در نمونه‌های دیسکی نشان داد که زاویة قرارگیری ترک مرکزی نسبت به امتداد بارگذاری و همچنین طول ترک بر میزان بازشدگی، تنش‌های کششی و فشاری و فاکتور شدت تنش ایجادی در نوک ترک تأثیر داشته و این عوامل تعیین‌کننده مسیر گسترش شکستگی در نمونة دیسکی می باشند.}, keywords_fa = {گسترش ترک,مد ترکیبی (I-II),نمونة CSCBD,روش ناپیوستگی -جابجایی}, url = {https://ijme.iranjournals.ir/article_24448.html}, eprint = {https://ijme.iranjournals.ir/article_24448_c57512db3c5a0c56a25b5f2cb578a40a.pdf} } @article { author = {حسینی, سیده گلاله and madani, Hasan and shahriar, Korosh and mortazavi, ali}, title = {Optimization the ventilation cross-cut dimensions in old railway tunnels based on ventilation and stability aspects, case study: Gadook railway tunnel}, journal = {Journal of Mining Engineering}, volume = {11}, number = {33}, pages = {65-79}, year = {2017}, publisher = {Iranian Society of Mining Engineering (IRSME)}, issn = {1735-7616}, eissn = {2676-4482}, doi = {}, abstract = {Gadook tunnel with a length of 2887m is located in the railway track of Firoozkooh to Ghaemshahr, north of Iran. The length of this section was considered 12m in order to get initial stress around the main tunnel. The optimization of the cross-cut section was investigated for diameters 2.5, 3, 3.5 and 4m considering a good type of rock material, the pressure drop for each one was calculated and then 3m diameter cross-cut was chosen based on the calculated pressure drop. In order to analyze the stability, first, the geometry of the main tunnel and the cross-cut with the length of 12m and a diameter of 3m in Rhino software was constructed, then, the stability analysis was performed using FLAC3D software. The intersection of the main tunnel and cross-cut was designed trumpet like to prevent the additional pressure drop. The numerical calculations obtained by FLAC3D software revealed the displacement in the intersection and inside cross-cut is as small as 2 mm, so the cross-cut can be considered as self-stable. Since the cross-cut is designed for ventilation needs, in order to avoid pressure drop inside the cross-cut, the walls should be flattened. For this reason, a support system was proposed consist of 15cm lining for the cross-cut and 20 cm lining for the 25m inside the main tunnel around the intersection. To verify the support system is only for the need of ventilation and pressure drop in the cross-cut, the shotcrete support system with a 5cm thickness inside the cross-cut was investigated and minimal displacements were obtained again. Regarding a good rock material and stability inside the cross-cut, the step progress of 2m determined in order to excavate the cross-cut in six stages.  }, keywords = {Optimization,cross cut,stability,Gadook railway tunnel,Rhino,Kubrix,FLAC3}, title_fa = {بهینه‌سازی ابعاد میانبر تهویه به روش دویل میانی در تونل راه آهن گدوک}, abstract_fa = {  تونل گدوک به طول 2887 متر در مسیر راه‌آهن فیروز کوه به قائم شهر قرار دارد. جنس تونل سنگی، ارتفاع آن 6/5 متر، عرضش 2/5 متر و سطح مقطع آن 25 متر مربع است. حداکثر ارتفاع روباره تونل 35 متر است. شدت جریان لازم برای تهویه تونل 400 متر مکعب در ثانیه محاسبه شده و تنها روش ممکن برای تهویه این تونل، روش دویل میانی است. برای حفر و احداث دویل میانی، ابتدا باید میانبری در مرکز تونل احداث شود تا ضمن عملیات حفر و احداث دویل، مشکلی در رفت و آمد قطارها پیش نیاید. طول این قسمت به‌منظور رسیدن به تنش‌های اولیه در اطراف تونل اصلی برابر با 12 متر در نظر گرفته شده است. با توجه به جنس خوب سنگ، ابتدا بهینه‌سازی مقطع میانبر از دیدگاه تهویه برای قطرهای 5/2، 3، 5/3 و 4 متر بررسی شد و افت فشار مربوط به هر کدام محاسبه و بر این اساس قطر 3 متر برای میانبر در نظر گرفته شد. به‌منظور تحلیل پایداری، ابتدا هندسه تونل اصلی با ابعاد یاد شده و هندسه میانبر به طول 12 و قطر 3 متر در نرم‌افزار Rhino ساخته شد و مش‌بندی مدل داخل نرم‌افزار Kubrix انجام و سپس تحلیل پایداری آن به کمک نرم‌افزار FLAC3D انجام گرفت. تقاطع تونل اصلی و میانبر به صورت شیپوری طراحی شد تا از افت فشار اضافی جلوگیری شود. محاسبات عددی انجام شده در نرم‌افزار FLAC3D نشان داد که جابه‌جایی‌ها در محل تقاطع و داخل میانبر در حد 2 میلی‌متر است که می‌توان میانبر را تقریبا خودپایدار دانست. چون میانبر برای نیازهای تهویه طراحی می‌شود، به‌منظور جلوگیری از افت فشار داخل میانبر باید سطح دیواره‌های آن یک سطح صاف باشد، به همین دلیل سیستم نگهداری مرکب از 15 سانتی‌متر لاینینگ برای سطح داخل میانبر و 20 سانتی متر لاینینگ برای 25 متر از سطح داخلی تونل در اطراف تقاطع در نظر گرفته شد. برای تأیید این موضوع که طراحی سیستم نگهداری برای میانبر در جهت نیازهای تهویه و کاهش افت فشار است، سیستم نگهداری شاتکریت به ضخامت 5 سانتی‌متر در داخل میانبر بررسی شد و مجددا تغییر شکل‌ها بسیار پایین و در حد میلی‌متر به‌دست آمد. با توجه به جنس خوب سنگ و پایداری در داخل میانبر، گام پیشروی برابر با 2 متر در نظر گرفته شد تا میانبر در 6 مرحله حفاری شود.}, keywords_fa = {بهینه سازی,میانبر,تهویه,پایداری,تونل گدوک,Rhino,Kubrix,FLAC3D}, url = {https://ijme.iranjournals.ir/article_24446.html}, eprint = {https://ijme.iranjournals.ir/article_24446_897124ef83eb7a7c3170850d5763a3a1.pdf} } @article { author = {عطائی, محمد and ایلخانی, الیاس and خالوکاکایی, رضا}, title = {Environmental Impact Assessment in Open pit Mines, Case Study: The Sangan Iron Ore Mine in Khaf}, journal = {Journal of Mining Engineering}, volume = {11}, number = {33}, pages = {81-93}, year = {2017}, publisher = {Iranian Society of Mining Engineering (IRSME)}, issn = {1735-7616}, eissn = {2676-4482}, doi = {}, abstract = {Sustainable development results in balance between development and environment and consists of three main aspects including environmental, social and economic factors. All these parameters are related to each other and imbalance in any of them causes imbalances in other sectors. Mining activities are one of the most important industries for economic growth and social welfare in many countries. On the other hand, due to the many environmental effects of mining such as water and air pollution, soil erosion, various social and economic problems have led to enter the sustainable development into mining sector. Paying attention to sustainable development in the mining activities can reduce environmental problems and have positive social and economic effects. In modern mining, special attention is paid to the sustainable development. Nowadays exploitation and processing minerals are carried out with regard to sustainable development. This led to have more welfare and wealth for industrialized countries. Therefore, with special attention to the sustainable development in the mining industries one can enjoy a healthy environment and dynamic economy with social welfare. This research demonstrates the assessment of sustainable development of Sangan iron ore mine in Khaf with the use of environmental effects of this mine. The result showed that the mine has a poor stability level and is necessary to predict and carry out required activities based on the extent of the damage of various components.}, keywords = {Sustainable development,Environmental impact assessment,Sangan iron ore mine,Khaf}, title_fa = {ارزیابی اثرات زیست محیطی در معدن روباز سنگ آهن سنگان خواف}, abstract_fa = {  توسعه پایدار، ایجاد تعادل میان توسعه و محیط‌زیست است و از سه اصل مهم محیط‌زیست، اجتماع و اقتصاد تشکیل شده است. هر سه این پارامترها در ارتباط با یکدیگر بوده و عدم تعادل در هر یک، موجب بر هم خوردن تعادل در سایر بخش‌ها خواهد شد. صنایع معدنی از مهم‌ترین ابزارهای رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی در بسیاری از کشورها است. در عین حال، آثار زیست‌محیطی بسیار از قبیل تاًثیر بر منابع آب، فرسایش خاک، آلودگی هوا و غیره، همچنین ایجاد تبعات مختلف اجتماعی و اقتصادی سبب شده است تا توسعه پایدار وارد بخش معدن‌کاری شود. توجه به توسعه پایدار در فعالیت‌های معدن‌کاری می‌تواند مشکلات زیست‌محیطی را کاهش دهد و آثار مثبت اجتماعی و اقتصادی به دنبال داشته باشد. در معدن‌کاری مدرن، شاخص‌های توسعه پایدار مورد توجه ویژه قرار گرفته است و استخراج و فرآوری مواد معدنی به گونه‌ای است که توسعه پایدار برقرار باشد و همین موضوع باعث شده است تا کشورهای صنعتی از رفاه و ثروت بیشتری داشته باشند. بنابراین با توجه ویژه به توسعه پایدار در صنایع معدنی می‌توان از محیط‌زیستی سالم و اقتصادی پویا همراه با رفاه اجتماعی برخوردار شد. در این مقاله، با استفاده از نتایج ارزیابی آثار زیست‌محیطی معدن سنگ آهن سنگان خواف به ارزیابی پایداری این مجموعه پرداخته شده است. با توجه به نتایج، معدن مورد مطالعه سطح پایداری ضعیف دارد که باید بر اساس درصد آسیب مؤلفه‌های مختلف تمهیدات لازم پیش‌بینی و اجرا شود.}, keywords_fa = {توسعه پایدار,ارزیابی آثار زیست‌محیطی,معدن سنگ آهن سنگان خواف}, url = {https://ijme.iranjournals.ir/article_24445.html}, eprint = {https://ijme.iranjournals.ir/article_24445_355a86e80ea1325f5480f48b9ee93194.pdf} } @article { author = {motahedi, adel and سرشکی, فرهنگ and ataei, mohamad}, title = {Prediction of over break phenomenon in tunnel excavation using intelligent optimization methods, Case study: Tazare coalmine}, journal = {Journal of Mining Engineering}, volume = {11}, number = {33}, pages = {95-111}, year = {2017}, publisher = {Iranian Society of Mining Engineering (IRSME)}, issn = {1735-7616}, eissn = {2676-4482}, doi = {}, abstract = {Knowadays tunnel excavation is an evident need according to the human requirement such as mineral supplement, transportation, underground storage etc. Over break is one of the unfortunate phenomenon’s that could be encountered in tunneling, particularly in the drill and blast tunneling method. Over break phenomenon, reduce the safety of the working environment and increase the operational costs. Over break prediction is the first step to decrease the damaging effects of this phenomenon in the tunnel construction process. The causing factors of over break are classified into two groups of uncontrollable factors (geological parameters) and controllable factors (blasting parameters) and all of the factors are nonlinearly correlated. In this study, 52 sets of causing factors and over break data were applied to the multiple linear and nonlinear regression, Artificial Neural Network (ANN), Fuzzy logic and Adaptive Network-based Fuzzy Inference System (ANFIS) to predict over break as output parameter. The determination coefficient (R2) values of multiple linear and nonlinear regression, Artificial Neural Network, Fuzzy and Adaptive Network-based Fuzzy Inference System Models have been calculated as 0.71, 0.73, 0.80, 0.95 and 0.91, respectively. The results of the prediction models illustrate that the fuzzy and ANFIS models, have done more appropriate prediction than other prediction models. Also, sensitivity analysis showed that burden value is the most effective parameter on the over break. With awareness of the over break occurrence, we can use controlling and preventing methods to reduce the harmful effects of this phenomenon, and ultimately improve project performance.}, keywords = {over break,tunnel linear and nonlinear multiple regression artificial neural network fuzzy logic,ANFIS}, title_fa = {پیش‌بینی پدیده پس‌شکست در حفر تونل با استفاده از روش‌های بهینه‌سازی هوشمند در معدن زغال سنگ طزره}, abstract_fa = {  با توجه به نیازهای بشر مانند تأمین مواد معدنی، حمل و نقل، ذخیره‌سازی زیرزمینی و غیره، حفر تونل به یک امر بدیهی در جهان امروز تبدیل شده است. پدیده پس‌شکست یکی از پدیده‌های نامطلوبی است که در حین حفر تونل‌ها  به‌ویژه هنگامی که از روش چالزنی و انفجار استفاده می‌شود، ایجاد می‌شود. پدیده‌ی پس‌شکست باعث کاهش ایمنی محیط کار و افزایش هزینه‌های عملیاتی می‌شود. اولین قدم در فرآیند کنترل و کاهش آثار زیان‌بار این پدیده، پیش‌بینی آن در فرآیند حفر تونل‌ها است. عوامل تأثیرگذار بر پدیده پس‌شکست به دو دسته اصلی قابل کنترل(پارامترهای انفجار) و غیرقابل کنترل(پارامترهای زمین‌شناسی) تقسیم‌بندی می‌شوند. این عوامل به‌صورت غیر خطی به یکدیگر وابسته هستند. در این مطالعه، با به‌کارگیری 20 دسته از داده‌های عوامل تأثیرگذار و پس‌شکست به‌عنوان داده‌های ورودی و خروجی، مدل‌های پیش‌بینی کننده با روش‌های رگرسیون چندگانه خطی و غیر خطی، شبکه عصبی مصنوعی، منطق فازی و سیستم استنتاج فازی- عصبی تطبیقی ساخته شدند. نتایج مدل‌های پیش‌بینی کننده و مقدار میانگین مربعات خطای آن‌ها، نشان دهنده‌ی آن است که روش‌های منطق فازی و سیستم استنتاج فازی- عصبی تطبیقی توانسته‌اند پیش‌بینی بهتری را نسبت به سایر روش‌ها انجام دهند. با توجه به نتایج مشخص است که مدل‌ها توانایی پیش‌بینی پس‌شکست را دارند. با آگاهی از وقوع پس‌شکست، می‌توان روش‌های کنترلی و جلوگیری کننده‌ای را برای کاهش آثار زیان بار این پدیده به‌کار گرفت و باعث بهبود عملکرد پروژه شد.}, keywords_fa = {پس شکست,پیش بینی,تونل,رگرسیون چندگانه خطی و غیرخطی,شبکه عصبی مصنوعی,منطق فازی,سیستم استنتاج فازی عصبی تطبیقی}, url = {https://ijme.iranjournals.ir/article_24447.html}, eprint = {https://ijme.iranjournals.ir/article_24447_142c698e47687cb0562a919e6c777dc0.pdf} }