استخراج
1. تحلیل حساسیت شبکه‌های تهویه با روش‌های مبتنی بر مشتق

زهره رضائی؛ مجید عطایی پور؛ حسن مدنی

دوره 15، شماره 46 ، بهار 1399، ، صفحه 50-64

http://dx.doi.org/10.22034/ijme.2020.105047.1711

چکیده
  تحلیل و محاسبه شبکه‌های تهویه یکی از مهمترین بخش‌های طراحی، پیش از استخراج است. شبکه طراحی شده در حین عملیات استخراج ممکن است تحت تأثیر پارامترهایی داخلی و خارجی قرار گیرد و در نتیجه کارائی پیش‌بینی شده در مرحله طراحی را نداشته باشد. شناسائی پارامترهای دخیل در کارائی یک شبکه تهویه در طول مرحله‌های آماده سازی و فرایند استخراج اهمیت ...  بیشتر

مکانیک سنگ
2. کمینه سازی اضافه حفاری ناشی از انفجار در تونل ها با استفاده از روش های هوشمند

محمدرضا کوپی علی پور؛ ابراهیم نوروزی قالینی؛ حسن مدنی

دوره 13، شماره 40 ، پاییز 1397، ، صفحه 118-129

http://dx.doi.org/10.22034/ijme.2018.34841

چکیده
  ایجادپدیده‌ی حفر بیش از اندازه مقطع تونل یا همان اضافه‌حفاری مقطع تونل در مراحل اجرایی پروژه‌های تونل‌سازی، همواره از مهم‌ترین مسائلی است که ذهن متصدیان فنی و اجرایی این پروژه‌ها را به خود معطوف داشته است. امروزه با توجه به پیشرفت صنعت و ورود فنّاوری‌های نوین به صنعت تونل‌سازی و پذیرفته شدن تدریجی، روش های جدیدی جایگزین روش ...  بیشتر

مکانیک سنگ
3. بهینه‌سازی ابعاد میانبر تهویه به روش دویل میانی در تونل راه آهن گدوک

سیده گلاله حسینی؛ حسن مدنی؛ کورش شهریار؛ علی مرتضوی

دوره 11، شماره 33 ، زمستان 1395، ، صفحه 65-79

چکیده
    تونل گدوک به طول 2887 متر در مسیر راه‌آهن فیروز کوه به قائم شهر قرار دارد. جنس تونل سنگی، ارتفاع آن 6/5 متر، عرضش 2/5 متر و سطح مقطع آن 25 متر مربع است. حداکثر ارتفاع روباره تونل 35 متر است. شدت جریان لازم برای تهویه تونل 400 متر مکعب در ثانیه محاسبه شده و تنها روش ممکن برای تهویه این تونل، روش دویل میانی است. برای حفر و احداث دویل میانی، ابتدا ...  بیشتر

استخراج
4. ارائه رابطه جدید برای محاسبه اثر پیستونی قطارهای مترو در خروجی‌های ایستگاه‌ها

سید محمد حسینی؛ حسن مدنی؛ احمد اسدی

دوره 9، شماره 25 ، زمستان 1393، ، صفحه 1-11

چکیده
  حرکت قطار در تونل، با توجه به محدودیت دیواره‌ها، باعث حرکت هوا به سمت جلو می شود. این پدیده اثر پیستونی نام دارد. یکی از تاثیرات حرکت پیستونی قطار، ایجاد باد پیستونی در خروجی‌های ایستگاه مترو است که باعث ناراحتی مسافران به ویژه در فصول سرد سال می‌شود. محاسبات انجام شده در زمینه محاسبه باد پیستونی در خروجی ایستگاه‌ها، معمولا به وسیله ...  بیشتر

5. بررسی عوامل مؤثر بر همگرایی روش هاردی کراس در تحلیل شبکه¬های تهویه معادن

سجاد افرائی؛ حسن مدنی

دوره 7، شماره 17 ، زمستان 1391، ، صفحه 15-21

چکیده
  تجزیه و تحلیل شبکه‌های تهویه یکی از مهم‌ترین مراحل تهویه معادن به شمار می‌رود. روش هاردی کراس یکی از قدیمی‌ترین و از جمله متداول‌ترین روش‌های تحلیل شبکه‌های تهویه است. این روش یک روش حل تکراری است و طی آن تکرار معادلات آن قدر ادامه می‌یابد تا خطا به حد ناچیز برسد. آهنگ تقارب این روش در وهله اول به مقادیر فرضی اولیه شدت جریان شاخه‌ها ...  بیشتر

6. تحلیل شبکه‌های تهویه معادن بر اساس معادلات H در روش نیوتن- رفسون

حسن مدنی؛ بیژن ملکی

دوره 3، شماره 5 ، بهار 1391، ، صفحه 71-77

چکیده
  برای تحلیل شبکه‌های تهویه معادن معمولاً باید از روش‌های تقریبی کمک گرفت. روش‌هاردی- کروس یکی از روش‌هایی است که از سالها قبل بدین منظور استفاده می‌شده است و بسیاری از نرم افزارهای تحلیل شبکه‌های تهویه، بر این اساس طراحی شده اند. روش نیوتن-  رفسون از جمله روش‌هایی است که از دیرباز برای حل تقریبی معادلات ریاضی به کار ...  بیشتر

7. بررسی عددی تأثیر ابعاد پرده هوایی در تهویه و شکل جریان هوای بن‌بست‌های معدنی

بهزاد نیکنام؛ حسن مدنی؛ حسین سالاری راد

دوره 6، شماره 12 ، پاییز 1390، ، صفحه 21-30

چکیده
  پرده‌های هوایی تجهیزاتی هستند که برای کنترل جریان هوا در سیستم‌های تهویه موضعی و دایمی به کار می‌روند. طراحی و نصب مناسب این پرده‌ها نقش بسیار مهمی در تامین هوای تازه و برطرف کردن آلودگی‌ها از بن‌بست‌های معدنی به عهده دارد. نصب این تجهیزات باید به گونه ای باشد که کمترین تأثیر را بر روی سیستم تهویه اصلی معدن بگذارد. در ...  بیشتر